”Robottileikit sopivat kaikenikäisille” – miksi sosiaaliset robotit ovat hyödyllisiä oppimisen ja vuorovaikutuksen näkökulmasta?

Robotit eivät aja vain autoa tai tee puolestamme erilaisia tehtäviä. Niin sanotut sosiaaliset robotit kykenevät toimimaan myös tehokkaina oppimisen ja vuorovaikutuksen apuvälineinä, kirjoittaa yliopistonlehtori Aino Ahtinen. VAPAA LUKUOIKEUS

Aino Ahtinen Tampereen yliopisto
Robottien avulla on mahdollista oppia konkreettisia taitoja, kuten kieliä, matematiikkaa ja ohjelmointia. Kuva: Hilma Toivonen

”Teidän robotit ovat leluja.”

Näin tokaisi minulle ohimennen kollegani, kun muutama vuosi sitten aloittelimme uutta sosiaalisen robotiikan opetusta ja tutkimusta Robostudiossa

Tuona hetkenä kollegan kommentti pääsi kaivertamaan reittinsä ihon alle. Ehkä hän oli kuitenkin oikeassa. Sosiaaliset robotit voivat olla leluja. Sellaisia leluja, joista on paljon hyötyä ihmisille ennen kaikkea oppimisen näkökulmasta. 

Sosiaaliset robotit ovat autonomisesti tai puoli-autonomisesti toimivia koneita. Ne pystyvät vuorovaikuttamaan ja kommunikoimaan ihmisten kanssa ihmismäisiä käyttäytymismalleja noudattaen. 

Miten sosiaaliset robotit auttavat oppimisessa?

Robotit ovat innostavia oppimiskumppaneita, koska niillä on keho tai olemus, ihmismäisiä piirteitä ja ne reagoivat ihmiseen. ”Heidän” kanssa on mahdollista keskustella ja olla vuorovaikutuksessa eri tavalla kuin esimerkiksi kännyköiden. Eleet, ilmeet, liikkeet ja satunnaiset hassutukset herättävät kiinnostusta kaiken ikäisissä

Sosiaalisten robottien avulla on mahdollista oppia konkreettisia asioita, kuten kieliä, matematiikkaa ja ohjelmointia. Robotit kun pystyvät antamaan jatkuvaa konkreettista palautetta esimerkiksi ohjelmoinnin onnistumisesta. Niiden toiminta voi sisältää myös erityisiä oppimaan motivoivia tekniikoita. Erityisiä tekniikoita voivat olla robotille suunniteltu kannustava persoonallisuus, positiivinen palaute sekä oppijan palkitseminen. 

Innostavuuden merkitys näkyy oppimistutkimuksissa. Tutkiessamme kieltenopetusta alakoulussa havaitsimme, että robotti koettiin hassuna hahmona, joka tuo rennon ilmapiirin oppimiseen. Toisaalta olemme pilotoineet perheiden yhteisoppimista sosiaalisen robotin kanssa kotikontekstissa. Robotti koettiin innostavana myös kodinomaisessa ympäristössä. 

Robotit mahdollistavat lisäksi niin sanottujen pehmeiden taitojen kuten vuorovaikutuksen, tiimityön sekä luovuuden kehittämisen. Joskus se koetaan jopa tiimin jäseneksi. 

Käsijarru irti – robotit kannustavat luovuuteen ja hassutteluun

Vuorovaikutuksen näkökulmasta robottien vahvuus on, että ne saavat ihmiset luonnostaan lämpenemään ja puhumaan keskenään. Tämä näkyy tilanteissa, joissa tarvitaan jään murtamista ihmisten välillä. Jää murtuu kun robotti vetää jumpan tai jonkin muun pienimuotoisen fasilitointitehtävän. Jumppien tai pienten fasilitointitehtävien myötä ihmiset alkavat yleensä rohkeammin puhua ja osallistua. 

Sosiaalisiin robotteihin liittyvässä tutkimuksessa annoimme perheenjäsenten ratkottavaksi viikkotehtäviä kuukauden ajan. Heidän tuli tehdä nämä tehtävät yhdessä robotin kanssa. Eräs perhe kuvasi osuvasti, että kun varsinaiset annetut viikkotehtävät oli tehty, he alkoivat perheen kesken hassutella robotin kanssa. Perhe kokeili luovasti erilaisia asioita, mitä robotin kanssa voisi tehdä. 

Perheitä tutkittaessa olemme havainnoineet, kuinka pienet lapsetkin nauttivat robottien kanssa toimimisesta. Jo muutaman vuoden ikäiset lapset alkavat hyvin luontaisesti leikkiä Alphamini-robotin kanssa ja oppivat sitä kautta vuorovaikutusta sekä teknisiä taitoja uudella tavalla. Alphaminin kaltaiset ystävälliset robotit sopivat siis kaikenikäisille ja niiden avulla oppimista voi lähestyä omasta näkökulmasta. 

 

 

 

Tämän sisällön mahdollistaa Tampereen yliopisto.
Journalistinen päätösvalta on MustReadin toimituksella.

Tämä artikkeli on julkaistu Creative Commons CC BY-ND 4.0 -lisenssillä.

Piditkö artikkelista?

Rekisteröidy ja kokeile MustReadia 14 päivää maksutta

Keskustelu

Tätä juttua ei ole vielä kommentoitu.

Jätä kommentti