Mikä MustRead on?

MustRead on digitaalinen media, joka käsittelee politiikkaa ja taloutta. MustReadin kohderyhmänä ovat Suomen tärkeimmät päättäjät. MustRead aloitti toimintansa lokakuussa 2017. MustRead on poliittisesti riippumaton ja journalismin itsesääntelyelimen JSN:n jäsen.

MustRead käsittää osoitteessa mustread.fi julkaistavan verkkomedian sekä joukon sähköpostiin lähetettäviä journalistisia uutiskirjeitä, joilla kaikilla on oma päätoimittaja. MustReadin vastaava päätoimittaja on Anne Moilanen.

Kenelle MustRead on suunnattu?

Kohderyhmämme ytimessä ovat Suomen keskeisimmät päättäjät ja vaikuttajat. Lisäksi haluamme tavoittaa mahdollisimman laajasti kaikki lukijat, jotka ovat syvällisesti kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista.

Millaisia juttuja teette?

Haluamme käydä syvällistä keskustelua politiikan ja talouden asiasisällöistä. MustReadin tekijöinä on paitsi kokeneita journalisteja, myös muiden alojen huippuammattilaisia, kuten ekonomisteja ja tutkijoita. 

Uskomme, että eri alojen osaamista ja ajattelutapoja yhdistämällä syntyy uutta. Kaivamme taustoja ja analysoimme, mutta ennen kaikkea katsomme eteenpäin.

Mikä on bisnesmallinne?

Olemme fokusoitu kohderyhmämedia. MustReadin tuotot tulevat pääasiassa kaupallisista yhteistyösisällöistä ja tilausmaksuista. Olemme myös kehittäneet uusia journalismin ansaintamalleja, jotka toimivat ulkopuolisella rahoituksella. Katso täältä eettiset ohjeemme.

Miten erotatte journalismin ja kaupallisen yhteistyösisällön?

Sisällöt erotetaan toisistaan JSN:n ohjeiden mukaisesti. Suurin osa MustReadin sisällöstä on politiikkaa ja taloutta käsitteleviä journalistisia juttuja. Journalistiset sisällöt tehdään journalistisin perustein. Kaupalliset yhteistyösisällöt merkitään ”kaupallinen yhteistyö + yhteistyökumppanin nimi”. Kaupallisia yhteistyösisältöjä on sekä mustread.fi:ssä että uutiskirjeissä. Lupauksemme on, että myös kaupallisten sisältöjen täytyy olla päättäjien kannalta relevantteja. 

Missionne on, että Suomi tekisi maailman parhaat päätökset. Mitä se tarkoittaa?

Tuomme keskusteluun taustoja, analyyseja ja näkökulmia, joita päättäjät tarvitsevat työssään.

Miten MustReadin kohderyhmä on muodostunut?

Muutaman tuhannen henkilön ydinkohderyhmämme perustuu yrityksemme näkemykseen. MustReadin tyypillisiin lukijoihin kuuluu ihmisiä ainakin seuraavista ryhmistä: valtioneuvoston jäsenet, kansanedustajat, europarlamentaarikot, maakunta- ja kuntapäättäjät sekä kansalaisjärjestöjen johtajat, päätoimittajat, mielipidevaikuttajat ja niin edelleen. 

Lisäksi jokaisen MustReadin uutiskirjeen kohderyhmä on erikseen tarkkaan räätälöity.

Miten MustReadin tilaus toimii?

Suurin osa MustReadin tilauksista on eri kokoisia organisaatiotilauksia, joissa työnantaja on tilannut MustReadin lukuoikeudet koko henkilökunnalleen. 

MustRadin tilaajat ovat tyypillisesti julkisia organisaatioita, kuten kaupunkeja ja virastoja. Mukana on myös muun muassa yliopistoja, etujärjestöjä, työmarkkinatoimijoita sekä yksityisiä yrityksiä.

Tilaajaorganisaation työntekijät saavat lukuoikeudet mustred.fi:n juttuihin sekä pääsevät uutiskirjeiden jakelulistalle. Sen jälkeen kun lukuoikeus on hankittu, MustReadin lukeminen edellyttää henkilökohtaista rekisteröitymistä. Sähköpostiuutiskirjeiden vastaanottajalistalta voi halutessaan poistua.

Myös yksittäinen kuluttaja voi tilata MustReadin. Tilaushinta on 17,90 euroa kuukaudessa tai 189 euroa vuodessa.

Rekisteröinnissä on ongelmia, mitä teen?

Ensin kannattaa tarkistaa sähköpostilaatikko. Onko rekisteröitymisen vahvistusviesti mennyt roskapostiin? Jos ongelmat jatkuvat, täytä palautelomake.

Joudun kirjautumaan aina uudestaan sivustolle, mitä voin tehdä?

Kirjautumisikkunassa kenttien alla on ”Muista minut” -laatikko. Rastittamalla ruudun laitteesi muistaa kirjautumisesi kyseisellä laitteella. Tämä voi helpottaa, jos saavut mustread.fi:hin yleensä uutiskirjeen tai Twitterin kautta.

Lisää kysymyksiä? Ota yhteyttä!