MustRead aloittaa alueelliset uutiskirjeet – ”Ensin Lahti ja Helsinki, sitten muu Suomi”, suunnittelee toimitusjohtaja Ari Lämsä

Uusi digitaalinen 4minread-kaupunkilehti on alkanut ilmestyä tänään Lahdessa ja Helsingissä. Sähköpostiin lähetettävät uutiskirjeet on suunnattu aktiivisille kaupunkilaisille ja päättäjille ja ne ovat maksuttomia.

MustRead
MustReadin osakkaat syyskuussa 2021: toimitusjohtaja Ari Lämsä, vastaava päätoimittaja Anne Moilanen, ekonomisti Heikki Pursiainen ja johtava politiikan asiantuntija Erkka Railo. Kuva on otettu Sofiankadulla Helsingin Torikortteleissa. Kuva: Tuomas Arokanto / MustRead

Mediayhtiö MustRead laajentaa julkaisutoimintaansa paikallisjournalismiin. Tänään 6. syyskuuta 2021 on aloittanut kaksi alueellista uutiskirjettä, 4minread Lahti ja 4minread Helsinki

4minread-uutiskirjeiden idea on, että kiinnostavimmat paikalliset uutiset voi lukea niistä kätevästi noin neljässä minuutissa.

”Kyseessä on uuden aikakauden paikallislehti, joka julkaistaan sähköpostissa. 4minread-kirjeet ovat journalistisia laatutuotteita, jotka lähetämme maksutta aktiivisille kaupunkilaisille ja päättäjille. Kuka tahansa voi päästä kirjeiden postituslistalle, ei tarvitse kuin tilata”, kuvailee MustReadin toimitusjohtaja Ari Lämsä.

4minread-paikallismedioilla on omat päätoimittajat. 4minread Lahden päätoimittajana on aloittanut Taru Schroderus ja 4minread Helsingin päätoimittajana Annaliina Niitamo. Päätoimittajat lähettävät tekemänsä uutiskirjeet lukijoille henkilökohtaisesti.

4minread-kaupunkilehtien ansaintamalli perustuu kaupalliseen yhteistyöhön.

”Jokaisella uutiskirjeellä, eli paikallislehden yhdellä numerolla, on oma rahoittaja. Rahoittaja saa oman kaupallisen sisältönsä mukaan uutiskirjeeseen. Kaupallinen sisältö on asianmukaisesti erotettu journalistisesta sisällöstä. Malli on yksinkertainen ja toimiva”, Lämsä kertoo.

MustReadin kasvu on keskittynyt viimeiset puolitoista vuotta voimakkaasti erilaisiin uutiskirjeisiin, joissa yhtiö on kyennyt kehittämään toimivan ansaintamallin. Mediayhtiöllä on tällä hetkellä tuotannossa jo yli kymmenen erilaista teemauutiskirjettä. Esimerkkejä ovat yritysjohtajille suunnattu MustRead Executive, vastuullisuutta käsittelevä MustRead Horizon ja ruokapolitiikkaan keskittyvä MustRead Ruoka & Juoma.

Yhteistä MustReadin ”uutiskirjeperheelle” on päättäjäkohderyhmä. 

”Kaikki MustReadin journalismi on suunnattu päättäjille, ’jotta Suomi tekisi maailman parhaat päätökset’. Alueellisissa uutiskirjeissä olemme laajentaneet kohderyhmää lisäksi tavallisiin, aktiivisiin kaupunkilaisiin”, sanoo Heikki Pursiainen, MustReadin strategi ja ekonomisti.

MustRead voitti 4minread-ideallaan Uutisraivaaja-mediainnovaatiokilpailun viime keväänä. Kilpailu on Helsingin Sanomain Säätiön järjestämä. (Aiheesta lisää täällä.)

”Olemme kehitelleet 4minread-ideaa MustReadissa siitä asti ja nyt se on pantu toteutukseen. On täytynyt konseptoida kirjeet, palkata päätoimittajat, luoda kohderyhmät sekä tietenkin löytää rahoittajat. Tässä kuitenkin ollaan!” Pursiainen iloitsee.

Toimitusjohtaja Lämsä suunnittelee, että tänään aloittaneet kaksi 4minread-kaupunkilehteä ovat vasta alkua.

”Ensin Lahti ja Helsinki, sitten muu Suomi. Tämä on historiallinen avaus. Paikallisjournalismi on julistettu auringonlaskun alaksi, mutta mepä teimmekin sinne uuden liiketoiminta-avauksen. Meille media on kasvuala.”

MustRead on media-alan startup, joka aloitti julkaisutoimintansa vuonna 2017. Mediayhtiö työllistää tällä hetkellä noin parikymmentä henkilöä. MustReadin toimitukseen kuuluu kokeneita journalisteja, ekonomisteja ja tutkijoita. Yhtiön kotipaikka on Helsinki ja työtilat Sofia Helsingissä Senaatintorin laidalla.

4minread Lahti ja 4minread Helsinki -kirjeet lähetetään aluksi noin 5000–15 000 henkilön kohderyhmille. Molempien paikallismedioiden saajajoukko laajenee jatkuvasti.

Kiinnostavatko Lahden tai Helsingin asiat tai haluaisitko muuten päästä 4minread-kirjeiden postituslistalle? Voit tilata kirjeet maksutta täältä. Tervetuloa lukijaksi!

Miljardisäästöjä ja terveempiä kansalaisia – terveydenhuollossa on korkea aika siirtyä peruutuspeiliin katsomisesta aitoon tiedolla hoitamiseen

“On selvää, että terveydenhuollon muuntaminen datavetoisesti toimivaksi ei tapahdu yhdessä yössä. Samalla on ymmärrettävä, että nykytilanne ja nykyiset hoitotavat eivät ole kestäviä väestön ikääntyessä, elinaikojen pidentyessä ja uusien, parempien ja kalliimpien lääkkeiden tullessa markkinoille. Vaikuttavuuden pitää parantua merkittävällä tavalla." – Marko Rauhala, Accenture

Piditkö artikkelista?

Rekisteröidy ja kokeile MustReadia 14 päivää maksutta

Keskustelu

Tätä juttua ei ole vielä kommentoitu.

Jätä kommentti