MustRead voittoon Uutisraivaaja-kilpailussa – mediayhtiö perustaa alueellisen 4minread-uutiskirjeen Lahteen

MustRead on saanut yhden ykköspalkinnoista uusia mediainnovaatioita etsivässä Uutisraivaaja -kilpailussa. Helsingin Sanomain Säätiön järjestämän kilpailun palkinnot olivat tänä vuonna suuruudeltaan 30 000 euroa. VAPAA LUKUOIKEUS

MustRead
"Elävä paikallismedia on tärkeä paikallisen yhteisön, demokratian ja yrittäjyyden näkökulmasta. Kaupunkimedia ei saa hävitä digitalisaation mukana, vaan muuttamalla sen sähköpostimuotoiseksi me nimenomaan pelastamme sen", sanoo MustReadin strategi Heikki Pursiainen. Kuva: Sami Repo / MustRead

Helsingin Sanomain Säätiön järjestämässä Uutisraivaaja-kilpailussa palkittiin kaikkiaan viisi innovaatiota. Voittajat julkistettiin torstaina 1. huhtikuuta 2021.

MustReadin voitokkaan projektin ideana on perustaa Lahteen uusi uutiskirjemuotoinen media 4minread Lahti.

Mistä on kyse, MustReadin osakas, ekonomisti ja strategi Heikki Pursiainen?

”Idea on siirtää kaupunkilehti digitaaliselle aikakaudelle. Perinteiset verkkosivuille perustuvat digitalisaatioratkaisut eivät toimi kaupunkimedian tapauksessa, joten meidän ratkaisumme on uutiskirje. Ihmisten ei tarvitse erikseen hakeutua mihinkään verkkosivuille, vaan uutiskirje tuodaan sähköpostilla jokaisen kaupunkilaisen nenän eteen.”

Sähköpostimuotoinen uutiskirje soveltuu paikallismedian formaatiksi hyvin siksi, että se on käyttäjälle helppo ja mutkaton. 

”Lukija voi kuluttaa uutiskirjemuotoisen paikallismedian sisällön samalla tavalla lounaalla tai kahvitunnilla tai arjen taukohetkellä kuin entisen paperisenkin lehden. Lukijan ei tarvitse mennä mihinkään”, selostaa Pursiainen.

Eli tavallaan sähköposti on uusi musta. Eikö tämä ole maailman vanhin juttu?

”Sähköposti on maailman vanhin juttu. Se on hyvä puoli. Kaikilla on sähköposti. Ja vaikka se on formaattina vanha, niin uutiskirjebisneksessä eletään tällä hetkellä valtavaa buumia myös kansainvälisesti. Meillä on vahva usko siihen, että sähköposti on yksi merkittävistä tavoista kuluttaa mediasisältöjä myös tulevaisuudessa.”

Viimeisen reilun vuoden aikana MustRead on tehnyt suuria panostuksia uutiskirjemuotoiseen sisällöntuotantoon. Mustread.fi-sivustolla julkaistavan median lisäksi mediayhtiö julkaisee jo viittä erilaista sähköpostimuotoista journalistista uutiskirjettä, joiden määrä kasvaa koko ajan. Tuotannossa on muun muassa yritysjohtajille suunnattu, talousaiheinen MustRead Executive. Yhtiön muita uutiskirjeitä ovat MustRead Energy, MustRead Kuntavaalit sekä MustRead Ruoka & Juoma. Uusin tulokas on kuluvalla viikolla aloittanut MustRead Horizon, jonka teemana on vastuullisuus. 

Uutisraivaaja-kisassa palkitun 4minread-uutiskirjeen kohdealue on Lahti. Miksi ihmeessä?

”Lahden talousalue on samaan aikaan riittävän suuri ja riittävän pieni koealusta uudenlaiselle paikallismedialle. Kyseessä on pilottihanke. Tarkoituksemme on Lahden kokemusten perusteella perustaa myös muita uusia paikallisia uutiskirjeitä.”

Uutisraivaaja-kisassa palkitun 4minread-pilottiprojektin taustalla on myös yhteiskunnallinen missio.

”Tämä on MustReadille hieno tunnustus, mutta ennen kaikkea tämä on mahdollisuus ruveta tekemään tätä huippukiinnostavaa juttua Lahdessa. Elävä paikallismedia on tärkeä paikallisen yhteisön, demokratian ja yrittäjyyden näkökulmasta. Kaupunkimedia ei saa hävitä digitalisaation mukana, vaan muuttamalla sen sähköpostimuotoiseksi me nimenomaan pelastamme sen.”

Piditkö artikkelista?

Rekisteröidy ja kokeile MustReadia 14 päivää maksutta

Keskustelu

Anneli Larmo 1.4.2021 21:04
Onneksi ollon,

Jätä kommentti