Minulle oli suuri päivä, kun ensimmäinen MustRead Executive lähti eilen kohderyhmälle, viidensadan suurimman suomalaisen yrityksen päättäjälle. Uutukaisemme noteerattiin myös alan mediassa:
Markkiointi & Mainonta: Uusi talousmedia MustRead Executive julkaistaan vain uutiskirjeenä – ”Se on kuin hissipuhe”
Kuuden kuukauden työ on tullut toteutusvaiheeseen. Avaan tässä teille, hyvät lukijat, MustRead Executiven sielunelämää.
Käänsimme peräti kolme mediabisneksen periaatetta ylösalaisin.
1. Suppea kohderyhmä
Perinteisesti media on pyrkinyt saavuttamaan mahdollisimman laajan lukijakunnan.
MustRead Executiven lukijoiksi on kutsuttu suurimpien suomalaisten yritysten ylin johto, hallitusammattilaiset ja muut yritysmaailman avainhenkilöt. Pääkohderyhmänä on yhteensä noin 5 000 yrityselämän johtajaa.
Kohderyhmä on pieni. Samalla se on tietyille potentaalisille yhteistyökumppaneille äärimmäisen tärkeä.
Suppean kohderyhmän journalismin vaikeus on, että täytyy osua juuri niihin aiheisiin, jotka kohderyhmälle ovat tärkeitä ja joista he puhuvat. Sitä varten pitää erikoistua. Olemme hakeneet MustRead Executiveen ideoita, aihekokonaisuuksia ja näkökulmaa tapaamalla kymmeniä kohderyhmän edustajia: toimitusjohtajia, johtoryhmien jäseniä, hallitusammattilaisia, salkunhoitajia, johdon konsultteja, pääomasijoittajia ja monia muita.
2. Lyhyt lukuaika
Perinteisesti media on pyrkinyt siihen, että lukijat viihtyisivät heidän sisältöjensä parissa mahdollisimman pitkään.
Yritysjohtajien aika on kuitenkin kallista. Heille pitää tarjoilla asiat kompaktissa muodossa ja oikeaan aikaan. Suunnitteluvaiheessa kysyimme, miltä näyttäisi media, jonka ehtii lukea hissimatkan aikana. Hissipuhe on puhe, jonka aikana esimerkiksi startup-yrittäjän pitää saada asiansa sanotuksi mahdolliselle rahoittajalle.
Jokaisessa uutiskirjeessä teemme kaksi viikkoa työtä vain sen eteen, että sen journalistinen sisältö kulutetaan parissa minuutissa. Ei, se ei ole hukkaan heitettyä aikaa vaan onnistuminen. Kolmessa minuutissa asia kuin asia on saatava sanoin sanotuksi tai kuvin esitetyksi. Emme tuhlaa johtajien aikaa vaan säästämme sitä.
3. Julkaisualusta on uutiskirje
Monet mediat ja organisaatiot julkaisevat mainioita uutiskirjeitä. Yleensä niiden tarkoitus on herättää lukijan kiinnostus ja ohjata hänet sen jälkeen klikkaamaan eteenpäin yrityksen nettisivuille, jossa varsinainen juttu on kokonaisuudessaan.
MustRead Executivelle sähköposti on lopullinen julkaisualusta. Ei tarvita klikkauksia eteenpäin.
Selkeyden puolesta
Minulle on ollut tärkeää, että MustRead Executiven journalismi koetaan laadukkaana. Siksi olemme käyneet läpi MustReadin toimituksessa prosessin, jonka tuloksena olen koonnut tärkeimmät laatukriteerit työn tueksi.
Ohjenuoriamme päivittäisen työn tueksi ovat ainakin seuraavat – satunnaisessa järjestyksessä:
- Tavoittelemme selkeää kerrontaa, joka seisoo vankasti asia- ja faktapohjalla.
- Käymme taistelua yleiskielisyyden puolesta. Asioita ja ilmiöitä kuvaillaan niiden todellisen olemuksen perusteella. Yritysten omaan viestintään pesiytyy usein toimialaan liittyviä uussanoja, konsulttikieltä ja käsittämättömiä lyhenteitä. Niitä vastaan pitää taistella. Myös politiikan uuskieli, esimerkiksi sanat kiky-sopimus, aktiviimalli tai haittamaahanmuutto, pitää ”kääntää” suomeksi.
- Passiivin taakse emme laiskuuttamme piiloudu. Asioilla on aina joku tekijä.
- Otsikon pitää olla relevantti ja sen pitää antaa vääristelemätön ja liioittelematon kuva sisällöstä.
MustRead Executive maksutta loppuvuodeksi
Vuonna 2020 nykyisillä MustReadin lukijoilla on mahdollisuus tilata MustRead Executive maksutta. Tilauksen voi tehdä tästä linkistä. Muutoin uutiskirje ei ole yksityishenkilöiden tilattavissa. Mahdolliset yritys- ja organisaatiotilaukset: executive@mustread.fi
- Toimittaja ei asetu kenenkään tai minkään puolelle näkemyksellistä, erikseen merkittyä palstaa lukuun ottamatta vaan pyrkii avaamaan ilmiöitä, niiden syitä ja seurauksia sekä antamaan tilaa haastateltavien ajatuksille.
- Emme arvaile haastateltavien tunnetiloja, kuten vaisu, innostunut, onnellinen, häkeltynyt tai turhautuneen oloinen. Toisen tunnetilan arviointi on mahdotonta.
- Pyrimme tarkkuuteen käyttämällä dataa, vertailuja, aikasarjoja ilmiöiden kuvaamiseen
- Eteenpäin katsova ote: mitä mahdollisesti tapahtuu tulevaisuudessa kiinnostaa.
- Liioittelu ja paisuttelu pois: mittasuhteet ja konteksti ovat tärkeitä.
- MustRead Executive lähestyy haastateltavia rehdisti ja avoimesti ilman tietoista yritystä johtaa harhaan tai jekuttaa.
- Kirjoituksissa ihmiset puhuvat. Vältämme vaivihkaa arvottavia muotoja kuten: ”Pekka väittää, että… Pekka ei vieläkään myönnä että…”
- Ihmiset sanovat tai kertovat, eivät ”täräytä” ”sivalla” tai ”ärähdä” eivätkä ”jyrise”.
- Sitaatteja käytetään niiden oikeassa asiayhteydessä.
Vaikka tänään onkin syytä lasien kilistelyyn, kaltaisellamme pienellä media-startupilla ei ole varaa henkseleiden napsutteluun. Työ ei ole koskaan valmis.
Siksi pyydänkin teiltä MustReadin ystäviltä apua: mitä vain kommentteja, huomioita, kritiikkiä, selkääntaputtelua, täydennysehdotuksia tuohon ylläolevaan. Tai juttuideoita, niitä tarvitaan aina. Antakaa tulla vaan: raine@mustread.fi. Kiitos!
Keskustelu
Tätä juttua ei ole vielä kommentoitu.