4minread
MustRead
MustRead
  • Etusivu
  • Artikkelit
  • Blogit
  • Uutiskirjeet
  • Keitä me olemme
  • Tilaa MustRead
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Tietoa MustReadista
MustRead

Kirjaudu sisään

Selaimesi näyttää olevan yksityisyystilassa, joten Muista minut -toiminnallisuus ei välttämättä toimi.

Tai rekisteröidy ilmaiseksi

Salasana unohtunut?

MustRead

Haku

  • Akatemia
  • Ulkopolitiikka
  • Energia
  • Talouspolitiikka
  • Sosiaaliturva
  • Talous
  • Terveys
  • Oulu
  • Turun yliopisto
  • Tiede
  • Innovaatiot
  • Sote
  • Kaupungistuminen
  • Digitalisaatio
  • Ikääntyminen
  • Tasa-arvo
  • Maakunnat
  • EU
  • Ukrainan sota
  • Bryssel
  • Liikenne
  • Teknologia
  • Rahoitus
  • Työmarkkinat
  • Ympäristö
  • Yhden miehen oppositio
  • Verotus
  • Koulutus
  • Tilastoherätys
  • Urheilu
  • Politiikka
  • Vaalit
  • Kolme pointtia
  • Podcast
  • Puolueet
  • Koronavirus
  • Uusin tutkimus
  • Urheilubisnes
  • Totuuspalsta
  • Elintarvikkeet
  • Päivystävä dosentti
  • Myytinmurtaja
  • Kapitalismi
  • Siirtolaisuus
  • Pääoma
  • Päättäjän työ
  • Yleinen
  • Toimivat asuntomarkkinat
  • Sopimisen tulevaisuus
  • Tämä toimii!
  • Ylös kanveesista
  • Osuustoiminta
  • MustRead Executive
  • Kirjasuositus
  • Eduskuntavaalit 2019
  • Katso kaikki

MustRead Executive on media Suomen merkittävimpien yritysten johtajille. Kirjoitamme tiiviisti ilmiöistä, jotka ovat tärkeitä suomalaisen elinkeinoelämän päättäjille.

Executive #17 Digitaalista kasvua on monta sorttia

2.9.2021

Mehiläisen ja OP Ryhmän kasvustrategiat eroavat toisista kuin yö päivästä. Siinä missä Janne-Olli Järvenpää hakee isolla riskillä jättipottia, pääjohtaja Timo Ritakallio keskittyy tehostamaan finanssituotteiden myyntiä nykyisille asiakkaille. Työn alla ovat asiakasdatan parempi hyödyntäminen, prosessien automatisointi ja palveluiden personoiminen mobiilissa. Mehiläinen puolestaan rakentaa isoa satsausta vaativaa digitaalista palvelua, jonka avulla on tarkoitus tukea kroonisten sairauksien hoitoa ja elämäntapamuutoksia. Jos Järvenpään visio toteutuu, palvelusta tulee Suomen suurin terveysteko ja merkittävä vientituote.

Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Panu Porkka muistuttaa, että digikasvu tarvitsee tekijänsä: ”Kovimmat tekijät saa todennäköisesti yritys, joka hoksaa hankkia itselleen osaamista, jonka merkitystä muut eivät ole vielä oivaltaneet.” Varusteleka on puolestaan oiva esimerkki yrityksestä, jolle digitaaliset kanavat antavat mahdollisuuden yrittää maailman valloitusta.

Executive #16 Digitaalinen kasvu: Asiakas tahtoo yhä unohtua

14.5.2021

”Asiakasymmärryksen kehittäminen on keskeinen osa-alue data-analytiikassa”, sanoo nostolaitteita valmistavan ja huoltavan Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski. Ydinkysymykset ovat pitkälti samoja kuin b2c-puolella: mitä asiakkaat tarvitsevat ja mitkä syyt johtavat siihen, että asiakas harkitsee palveluntarjoajan vaihtamista. Asiakkaan näkökulma on Konecranesillekin tuore, vaikka sillä on paljon tietoa siitä, miten yhtiön laitteet asiakkaiden prosesseissa toimivat.

Pohjola Vakuutuksen varatoimitusjohtaja Pekka Puustisen mukaan ratkaisevaa on, mitä ajatuksia asiakaskokemus herättää johdossa. Pidetäänkö sitä pehmeänä hömppänä vai ymmärretäänkö, että asiakaskokemus on ainoa markkina, joka on ylipäätään olemassa.

Executive #15 Diversiteetti ja yhdenvertaisuus

15.3.2021

”Näen vielä monia suomalaisia pörssiyhtiöitä, joiden arvot eivät todellisuudessa resonoi joko kestävän kehityksen tai diversiteetin kanssa”, sanoo Marimekon hallitusta johtajava Mika Ihamuotila. Suomessa keskustelu monimuotoisuudesta kääntyykin yhä usein naisten ja miesten tasa-arvoon, vaikka kaiken yhdenvertaisuuden merkitys kasvaa koko ajan.

Monimuotoisuuden hyödyistä yritykselle puhuu Ihamuotilan lisäksi Accenturen Tomas Nyström. Heidän ydinviestinsä on simppeli: yhdenvertaisuus on vastuullista mutta parantaa myös yrityksen tuloskuntoa. Includian Jonna Louvrier neuvoo, miten laaditaan hyvä diversiteettistrategia ja Dittmar & Indreniuksen Suvi Knaapila antaa ohjeet, joilla yhdenvertaisuuteen liittyvää dataa voi kerätä oikein. Myös Nalle Wahlroos mainitaan!

Executive #14 Herlin: ”Valitse muutos itse”

3.12.2020

Orgaaninen kasvu on yritysjohdon todellinen Elitloppet. Vinkkinsä kasvun vauhdittamiseen antavat F-Securen Risto Siilasmaa, Aallon Robin Gustafsson ja Henri Schildt, CapManin Pia Kåll sekä Taalerin Mika Heikkilä. Kemppi Groupin Antti Kemppi ja Teresa Kemppi-Vasama miettivät, mikä on omien innovaatioiden merkitys kasvussa ja mitä kasvu vaatii omistajilta.

”Kun ympäristö muuttuu, täytyy firmojen muuttua mukana. Omistajien ja johtajien pitää päättää, ovatko he niitä yrityksiä, jotka muuttavat maailmaa vai niitä, joiden on pakko muuttua”, muistutti Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin Kasvuryhmän Future Back -tapahtumassa. Bonusosiossa nostot myös Matti Alahuhdalta, Mika Sutiselta ja Risto Siilasmaalta.

Executive #13 Orgaaninen kasvu kannattaa paremmin

5.11.2020

Orgaaninen kasvu on riskittömämpää, nopeampaa ja kannattavampaa kuin yritysostoihin tai kokonaan uusiin tuotteisiin ja liiketoimintamalleihin perustuva kasvu. Orgaanisen kasvun rakennuspuita kasaavat F-Securen Risto Siilasmaa, Aalto-yliopiston Henri Schildt, CapManin Pia Kåll ja Taalerin Mika Heikkilä.

Vakaasti kasvaneen Lindströmin toimitusjohtaja Juha Laurio taas kertoo, miten perinteikäs perheyhtiö on löytänyt kasvumarkkinat ja valjastanut digitalisaation kasvunsa ajuriksi.

Executive #12 Talouden paradigma muuttuu

1.10.2020

Taloudessa edessä on kokonainen paradigman muutos, arvioi finanssikonkari, Ahlström Capitalin hallituksen jäsen Peter Seligson. Isot pandemiat aina johtaneet myös sosiaaliseen murrokseen, komppaan Koneen hallituksen MEP-jäsen Sirpa Pietikäinen. Talouden isoa kuvaa pohtivat myös Aalto EE:n toimitusjohtaja Pekka Mattila ja Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen.

Bonusosiossa Peter Seligson sivaltaa yritysten virkamiesjohtoa ”joka kriisissä pelastaa ensin itsensä” ja kertoo, miten tilanne korjataan kannustimilla.

Executive #11 Ruotsissa innovaatiot kuuluvat Wallenbergeille

17.9.2020

Johdon pitää nähdä, mihin markkinat ovat menossa ja karsia vanhaa, jotta uudelle tulee tilaa, sanoo Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen. Innovaatiot ja kumppanuudet ovat ylimmän johdon asia, sanoo Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen.

Innovaatioissa pitkäjänteisyys kantaa kauas, muistuttaa Aalto EE:n toimitusjohtaja Pekka Mattila. Ruotsi peittoaa innovaatioympäristönä Suomen – ikävä kyllä – 2–0, kertoo tuore selvitys.

Executive #10 Näin rakennetaan voittajakulttuuri

3.9.2020

Kamuxin perustanut Juha Kalliokoski kertoo, miten Kamux ruokkii menestystä ja mikä merkitys selkeillä tavoitteilla on kasvun rakentamisessa.

Frank Korsström neuvoo, miten yrityksen strategia ja johtaminen päivitetään kriisioloissa. Tärpit Matti Alahuhdan Johtajuus-kirjasta muistuttavat, miten Kone käänsi finanssikriisin voitokseen.

Executive #9 Kun yritys on liian iso innovaatioihin

4.6.2020

Kaisa Hietala kertoo, miksi iso yritys voi olla innovatiivinen, kun taas liian isossa yrityksessä innovaatioiden on vaikea päästä esille.

Pekka Mattila, Johanna Lamminen ja Anssi Vanjoki listaavat Pohjoismaiden Top 3 yritystä innovatiivisuudessa ja johtamisessa. Aki Kangasharju avaa koronan aiheuttamia muutoksia EU:n markkinoiden toimintaan.

Executive #8 Isot yritykset halaavat innovaationsa helposti kuoliaiksi

20.5.2020

Korona mullistaa maailmanmarkkinoita, joilla pärjäävät ne, jotka voittavat kisan innovaatioista. Suomalaisten isojen yritysten, pk-firmojen ja startupien käsikynkän on oltava vastedes todella saumatonta.

Anssi Vanjoki kertoo, kuinka isot yritykset halaavat uudet ideat helposti hengiltä. Wärtsilän Matti Rautkivi kertoo miten suojata innovaatioinvestointeja leikkauksilta. Näkemyksiä myös 2020 ”Vuoden teknologiajohtajalta” Jani Vileniukselta.

Executive #7 Skenaariot ja strategiat uusiksi

7.5.2020

Kriisiyritysten pelastajana tunnetun Lauri Ratian neuvot stepeistä kriisin yli. Kokouskäytäntö ja viestinä avaimina. Silmät avaava korealaistutkimus huono-onnisesta call centeristä Seoulista. SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä valmistautuu S-Ryhmän strategian päivitykseen alkusyksystä.

Executive #6 Korona what’s next

24.4.2020

Ilmat pihalla monelta yritykseltä. Nyt pitää nousta ja alkaa rakentaa tulevaa. Sanna Suvanto-Harsaaen pohjoismainen näkemys. Skenaariotyön askelmerkit: huono, huonompi, katastrofi. Parhaissa hallituksissa vallitsee ”luonnollinen parivaljakkokäyttäytyminen”. Etätyöt ovat tyhjentäneet toimistorakennuksia. Koronakriisi tyhjensi toimistot, miten niiden käy? Tero Lehtonen ja Juhana Brotherus.

Executive #5 Yritykset pankkien varassa

9.4.2020

Sosiaalisten kontaktien vähentäminen on johtanut talouden äkkijarrutukseen. Pankit pitävät suomalaisia yrityksiä pystyssä. Näkemyksiä pankkien ja yritysten suhteeseen OP:n pääjohtaja Timo Ritakalliolta, Fazerin talousjohtajalta Jouni Gröönroosilta. Lisäksi poikkeustilanteiden ammattilainen Jere Peltonen kertoo vinkkejä ja mukana myös MustRead Executiven yritysjohdolle relevantit nostot pro bono-yhteistyöstä talouskriisi.fi -palvelun kanssa.

Executive #4 Koronakriisi: kaikki paukut tilannekuvaan

26.3.2020

Kuinka yritysjohdon kannattaa rakentaa tilannekuvaa ja mistä löytyy kiintopisteitä koronapandemian aiheuttamassa ennennäkemättömässä kriisissä.

Käsityksiään ja neuvojaan antavat muun muassa hallitusammattilainen ja entinen pääministeri Esko Aho, Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola, DIF:in hallituksen puheenjohtaja Kirsi Komi ja FIM:in sijoitusjohtaja Mika Leskinen.

Executive #3 Toimitusjohtaja sisältä vai ulkoa?

12.3.2020

Miksi tämä on tärkeää? Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä päätöksistä. Valinta vaikuttaa nopeasti käsityksiin yrityksestä niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Kunnianhimoista johtajauraa tekeviä saattaa kiinnostaa myös Helsingin pörssin TOP20 -yritysten rekrytointivertailu.

Asiantuntijoina muun muassa SOK:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkarainen, Solidiumin toimitusjohtaja Antti Mäkinen, ja vuorineuvos Jorma Eloranta.

Executive #2 Omistaja-aktivismi lisääntyy

27.2.2020

Aktiiviomistaja voi tehdä yritykselle hyvää tai haittaa ja ajaa toimitusjohtajan ja hallituksen ahtaalle. Siksi suomalaisten yritysten on syytä varautua sijoittaja-aktivismin vahvistumiseen. Ilmiötä arvioivat muun muassa aktivistisijoittaja Kyösti Kakkonen, vuorineuvos ja Stora Enson hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta sekä Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén.

Executive #1 Pula toimitusjohtajista

13.2.2020

Useat hallitusammattilaiset vahvistavat MustRead Executivelle: shortlistat pätevistä suomalaisista toimitusjohtajista suuriin teollisuusyrityksiin ovat lyhentyneet viime vuosina.

Mitä väliä? Menestyneet toimitusjohtajat siirtyvät usein muiden yritysten hallituksiin. Moni lähtee vaikuttamaan myös järjestöihin, kuten kauppakamareihin tai yliopistojen hallituksiin. Ulkomaalaiset vievät toimitusjohtajan vaihtuessa yleensä kokemuksen ja osaamisen mennessään.

Syitä pohtivat muun muassa Solidiumin toimitusjohtaja Antti Mäkinen, Boyden Executive Searchin osakas Carita Lahti, Aalto EE:n toimitusjohtaja Pekka Mattila, Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen ja Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

  • Akatemia
  • Ulkopolitiikka
  • Energia
  • Talouspolitiikka
  • Sosiaaliturva
  • Talous
  • Terveys
  • Oulu
  • Turun yliopisto
  • Tiede
  • Innovaatiot
  • Sote
  • Kaupungistuminen
  • Digitalisaatio
  • Ikääntyminen
  • Tasa-arvo
  • Maakunnat
  • EU
  • Ukrainan sota
  • Bryssel
  • Liikenne
  • Teknologia
  • Rahoitus
  • Työmarkkinat
  • Ympäristö
  • Yhden miehen oppositio
  • Verotus
  • Koulutus
  • Tilastoherätys
  • Urheilu
  • Politiikka
  • Vaalit
  • Kolme pointtia
  • Podcast
  • Puolueet
  • Koronavirus
  • Uusin tutkimus
  • Urheilubisnes
  • Totuuspalsta
  • Elintarvikkeet
  • Päivystävä dosentti
  • Myytinmurtaja
  • Kapitalismi
  • Siirtolaisuus
  • Pääoma
  • Päättäjän työ
  • Yleinen
  • Toimivat asuntomarkkinat
  • Sopimisen tulevaisuus
  • Tämä toimii!
  • Ylös kanveesista
  • Osuustoiminta
  • MustRead Executive
  • Kirjasuositus
  • Eduskuntavaalit 2019
  • Katso kaikki
MustRead
  • Etusivu
  • Artikkelit
  • Blogit
  • Uutiskirjeet
  • Keitä me olemme
  • Tilaa MustRead
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Tietoa MustReadista
Palaute Tilaus- ja käyttöehdot Rekisteri- ja tietosuojaseloste Mobiiliapplikaatio Briefly in English Tietoa meistä
Vastuullista journalismia
Twitter Facebook

© Toinen Aatos 2017–2022

© Toinen Aatos 2022