Uusi pohjoisen ”silkkitie” eli raideliikenne Narvikista Suomen kautta Kiinaan on uusi mahdollisuus myös suomalaisille yrityksille

Kontit kahdessa viikossa Norjan Narvikista Ruotsin, Suomen ja Venäjän kautta Kiinaan. Raiteilla kulkeva rahti on lisännyt kiinnostavuuttaan paitsi uusien reittien myös ilmastotavoitteiden takia: junarahdin hiilidioksidipäästöt ovat 96 prosenttia lentorahtia ja 29 prosenttia merirahtia pienemmät. Nyt haasteena on saada yhteydet riittävän nopeiksi ja luotettaviksi.

Heli Koppelo
Myös suomalaisten yritysten tuotteet voivat kulkea tulevaisuudessa junalla Kiinaan tai sitten Narvikiin ja sieltä edelleen Islantiin ja Amerikan mantereelle.  Kuva: Peterkz / CC BY-SA 3.0

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta

Oletko ostanut lukuoikeuden tähän artikkeliin?
Kirjaudu Pressdooriin