Kyselytutkimuksiin vastataan entistä laiskemmin – se voi heikentää tutkimuksen edustavuutta ja jopa politiikkasuositusten luotettavuutta

Viimeisten vuosikymmenten aikana kyselyiden määrä on räjähtänyt käsiin, kiitos etenkin kaupallisten toimijoiden. Kyselyihin kuitenkin vastaavat yhä harvemmat, ja vastaajakato voi antaa tutkittavasta ilmiöstä vääristyneen kuvan. Ongelman kannattaisi kiinnostaa myös poliitikkoja, sillä kyselytutkimuksen tulosten pohjalta tehdään paljon politiikkasuosituksia.

Arttu Saarinen
Ironisesti ilmaisten internet pilasi kyselytutkimuksen. Juuri kun kyselyiden tekemisestä tuli helppoa, niihin alettiin vastata yhä passiivisemmin. Kuva: Pixabay (Public Domain)

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta