Koulussa opitaan muutakin kuin asiasisältöjä – koulushoppailun seurauksia pitäisi arvioida oppimistulosten lisäksi myös eri ryhmien vuorovaikutuksen näkökulmasta

Periaatteessa kuka tahansa lapsi tai nuori voi pyrkiä Suomessa esimerkiksi kieliluokalle, mutta käytännössä painotettua opetusta saavat ennen kaikkea keskiluokkaisten perheiden lapset. Ongelmaa voidaan ratkoa järjestämällä painotettua opetusta tavallisissa luokissa tai keskittämällä sitä alueille, joiden haasteena on keskiluokan poismuutto, sanoo apulaisprofessori Venla Bernelius.

Arttu Saarinen
Kouluvalintoja eivät tee pelkästään lapset vaan myös vanhemmilla on suuri rooli. Kuva: Flickr, kuvaa muokattu

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta