Ilmastonmuutoksen vastainen taistelu rasittaa eniten pienituloisia – polttoaineveron korotus kohdistuu kuitenkin kovimmin keskituloisiin

Päästölupien nykyhinnoilla kasvihuonekaasupäästöjen johdonmukainen hinnoittelu nipistäisi runsaan prosentin pienituloisimpien ostovoimasta, kun suurituloisimmat pääsisivät puolet pienemmällä rasituksella. Vaikutus tulonjakoon voidaan kuitenkin helposti korjata muilla keinoilla.

Roger Wessman
Polttoaineiden osuus on vain noin kolme prosenttia kulutusmenoista, mutta ne muodostavat peräti neljänneksen kulutuksen hiilijalanjäljestä. Kuva: Petra Wessman (CC BY-SA 2.0)

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta

Oletko ostanut lukuoikeuden tähän artikkeliin?
Kirjaudu Pressdooriin