Pohjoisen pääradasta huolehtiminen jäämässä etelän pikajunien jalkoihin – vitkuttelusta kärsivät sekä teollisuus että ilmasto

Pohjois-Suomeen on vireillä yli seitsemän miljardin euron teollisuusinvestoinnit, mutta tavaraa rahdataan osin yhä hitaasti yksiraiteisella rautatiellä pendolinoja väistellen. Kaksoisraidehankkeeseen voitaisiin saada vauhtia, jos Suomen valtio vain hakisi EU:lta CEF-tukea, sanoo Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Jussi Rämet.

Heli Koppelo
Nyt jännitetään, pääseekö Helsinki-Oulu­-Tornio-päärata EU:n tärkeimpien ydinverkkokäytävien joukkoon. Kuva: Wikicommons

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta

Oletko ostanut lukuoikeuden tähän artikkeliin?
Kirjaudu Pressdooriin