Löytyykö vahvoista suomalaisosuuskunnista lääke kapitalismin uudistamiseen ja digijättien uhkiin? Periaatteessa kyllä, mutta…

Suomalaiset osuuskunnat osoittavat, että yritys voi menestyä, vaikka sen tarkoituksena ei ole maksimoida omistajiensa voittoa. Käytännössä menestyvät osuuskunnat toimivat kuitenkin pitkälti samaan tapaan kuin muutkin yritykset. Monopolitilanteissa osuuskunnat voivat silti parantaa kuluttajien asemaa.

Roger Wessman
On epäselvää, missä määrin maksetut bonukset edustavat osuuskunta-aatteen mukaista marginaaleista tinkimistä ja missä määrin ne ovat vain markkinointikuluja. Kuva: Blue Diamond Gallery (CC BY-SA 4.0)

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta

Oletko ostanut lukuoikeuden tähän artikkeliin?
Kirjaudu Pressdooriin