Liiketoiminnan yhteiskunnallinen vastuu on kasvattaa voittoa, väitti Milton Friedman – ajatus kostautui, ja nyt yhteiskuntavastuu on määriteltävä uudelleen

CAMBRIDGE. Kun yrityksillä on paljon valtaa, viranomaisten asettamia tavoitteita täytyy jalostaa ja uudistaa jatkuvassa yhteistyöprosessissa yritysten kanssa. Loppujen lopuksi ainoa todellinen ratkaisu yritysten yhteiskuntavastuun pulmaan on tehdä liiketoiminnasta itsessään entistä demokraattisempaa, kirjoittaa professori Dani Rodrik.

Dani Rodrik
Yritysten yhteiskuntavastuu nousi jälleen otsikoihin, kun pääministeri Sanna Marin (sd.) puhui aiheesta Talouselämän haastattelussa syyskuussa. Marinin mukaan elinkeinoelämän viesti on vuosia ollut, että sääntelyä voidaan keventää, koska yritykset haluavat kantaa vastuun toiminnastaan, ja nyt koronakriisin myötä nuo sanat punnitaan. "Emme voi valitettavasti luottaa, että yritykset huolehtivat ihmisistä." Kuva: Lauri Heikkinen / Valtioneuvoston kanslia (CC BY 2.0)

Tämä sisältö näkyy vain tilaajille

Tilaamalla palvelun saat lukuoikeuden kaikkeen sisältöön.

Kokeile 14 päivää maksutta

Oletko ostanut lukuoikeuden tähän artikkeliin?
Kirjaudu Pressdooriin

© Project Syndicate